Inwestowanie w fundusze inwestycyjne różni się nieco od inwestowania w produkty takie jak akcje czy ETF-y. Dzieje się tak dlatego, że te produkty są przedmiotem swobodnego obrotu, natomiast jednostki uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym są przedmiotem obrotu w ustalonym momencie wyznaczonym przez emitenta funduszu.
Jak przetwarzamy Państwa zlecenia?
Kiedy składają Państwo zlecenie na fundusz, który jest notowany na Euronext Amsterdam, wysyłamy je bezpośrednio do emitenta. Należy pamiętać, że jeśli złożą Państwo to zlecenie po godzinach pracy, wyślemy je następnego dnia, kiedy giełda będzie otwarta. Zlecenia na fundusze, które nie są notowane na Euronext Amsterdam będą zbierane raz na dzień roboczy i wysyłane do emitenta. Czas zamknięcia dla tych zleceń to 14:55 CET.
Kiedy mogę spodziewać się realizacji mojego zlecenia?
Moment realizacji zlecenia jest określany przez emitenta funduszu i zasadniczo odbywa się raz na dzień roboczy. Możliwe jest jednak, że fundusz handluje co tydzień, co miesiąc, a nawet co kwartał. Zlecenia, które zostały wysłane do emitenta, zostaną wykonane w stosunku do wartości aktywów netto (NAV) funduszu w momencie wykonania.
Ponieważ najpierw musi zostać obliczona wartość netto, przetwarzanie zleceń funduszy trwa nieco dłużej niż kupno lub sprzedaż zwykłych akcji i ETF-ów. Ogólnie oznacza to, że jeśli złożą Państwo zlecenie na fundusz na Euronext Amsterdam przed godziną 15.55 CET, zostanie ono zrealizowane następnego dnia, kiedy rynek jest otwarty. Zlecenia wysyłane do Global Fund Services są zazwyczaj realizowane w ciągu 2 - 4 dni roboczych, jeśli zostały złożone przed ostatecznym terminem.
Gdzie mogę znaleźć dokładne informacje o tym, kiedy następuje realizacja zlecenia?
Aby uzyskać więcej informacji na temat konkretnych momentów realizacji i/lub rozliczenia konkretnego funduszu, można zapoznać się z KID ("Key Investor Document")/KIID ("Key Investor Information Document") danego funduszu, odwiedzić stronę internetową emitenta lub skontaktować się bezpośrednio z emitentem.
Dobrze wiedzieć
Ponadto zlecenia dotyczące funduszy, którymi handlujemy za pośrednictwem Global Fund Services, wysyłamy do emitenta za pośrednictwem. Może to oznaczać, że nie otrzymają Państwo maksymalnej liczby jednostek uczestnictwa w funduszu, jakiej oczekiwalibyście przy swojej inwestycji. Niestety, DEGIRO nie ma na to wpływu.
Na koniec warto wiedzieć, że po wysłaniu zlecenia do emitenta, nie można go już anulować.
Więcej informacji na temat inwestycji w ramach funduszy inwestycyjnych znajdą Państwo w naszym Centrum Wiedzy.