Co to jest IPO?

Pierwsza oferta publiczna (IPO) polega na tym, że firma prywatna oferuje akcje w nowej emisji publicznej. Nowo wyemitowane akcje są następnie wprowadzane do obrotu na giełdzie papierów wartościowych, takiej jak New York Stock Exchange (NYSE) lub Euronext Amsterdam.

Dlaczego firmy chcą wejść na giełdę?

Spółka może wejść na giełdę na kilka sposobów, w zależności od jej celów. Najpopularniejszym sposobem jest IPO, ale spółki mogą również wejść na giełdę poprzez notowania bezpośrednie lub utworzenie spółki celowej (SPAC). Poniżej przedstawiamy wady i zalety wejścia na giełdę poprzez IPO.

Korzyści z wejścia na giełdę

IPO to popularny sposób upubliczniania spółek, i są ku temu powody:

  • Pozyskiwanie kapitału: Główną zaletą wejścia na giełdę jest możliwość pozyskania kapitału. Kiedy firmy chcą pozyskać kapitał, mogą go przeznaczyć na wiele celów, takich jak finansowanie badań i rozwoju, zatrudnianie nowych pracowników, redukcja zadłużenia, przejęcia innych firm i wiele innych.
  • Reputacja: Wejście na giełdę może być korzystne dla reputacji i wiarygodności firmy. Nie tylko sprawia, że firma zyskuje dużo uwagi i rozgłosu, ale także musi spełniać określone wymogi, aby być notowaną na giełdzie i ujawniać pewne informacje, takie jak raporty finansowe. W związku z tym wiele osób bardziej ufa spółkom publicznym.

Wady wejścia na giełdę

Wejście na giełdę ma swoje zalety, ale ma też wady. Niektóre z nich to:

  • Sprawozdawczość finansowa: Spółki publiczne muszą ujawniać inwestorom wiele informacji. Na przykład, spółki muszą stosować się do wymogów okresowej sprawozdawczości finansowej, co może być trudne, terminowe i kosztowne.
  • Wysokie koszty: Proces IPO nie jest tani. Spółki zazwyczaj muszą zatrudnić prawników, bankierów inwestycyjnych, księgowych i konsultantów zewnętrznych. Jednym z największych kosztów związanych z IPO są opłaty dla subemitentów, które mogą wynosić od 4% do 7% wpływów brutto z IPO.
  • Presja na wyniki: Gdy firma wchodzi na giełdę, pojawia się presja na osiąganie dobrych wyników, a długoterminowe strategie rozwoju mogą zejść na drugi plan, ponieważ inwestorzy chcą widzieć wyniki już dziś.

Jak działa IPO?

Zanim spółka przeprowadzi IPO, ma mniejszą liczbę inwestorów, takich jak przyjaciele, rodzina, inwestorzy venture capital, aniołowie biznesu itp. Po przeprowadzeniu IPO i umożliwieniu publiczności zakupu akcji spółki, publiczność staje się współwłaścicielem firmy.

Wejście na giełdę poprzez IPO może być długim i kosztownym procesem. Spółki, które wybierają tę drogę, zazwyczaj zatrudniają subemitenta, np. bank inwestycyjny, który pomaga im w tym procesie, m.in. w ustaleniu ceny początkowej oferty i określeniu liczby akcji do sprzedaży. Po ustaleniu ceny początkowej subemitent emituje akcje dla inwestorów, a akcje zaczynają być przedmiotem obrotu na giełdzie.

Należy pamiętać, że cena początkowa (cena IPO) różni się od ceny, po której rozpoczyna się obrót akcjami. Cena IPO jest ustalana przed IPO i jest ceną, jaką zapłacą za akcję inwestorzy uczestniczący w IPO. Aby przyciągnąć inwestorów, cena ta jest zazwyczaj niższa od ceny, jaką analitycy wyceniający spółkę uważają za cenę akcji na wolnym rynku. W większości przypadków inwestorzy indywidualni nie mają możliwości uczestniczenia w IPO i mogą kupić akcje po rozpoczęciu obrotu na giełdzie. Cena ta zależy od popytu na akcje w momencie rozpoczęcia notowań. Głośne IPO charakteryzują się zmiennością w momencie wejścia na rynek.

Jak zareagować na IPO jako inwestor

Kiedy bardziej znana firma wchodzi na giełdę, ważne jest, aby przeprowadzić badania na temat jej kondycji finansowej, a nie ulegać szumowi medialnemu. Jednym ze źródeł, z których można skorzystać, jest prospekt emisyjny spółki, czyli dokument, który musi wydać każda spółka wchodząca na giełdę. Zawiera on informacje o działalności spółki, dane finansowe, prognozy na przyszłość, ryzyko i inne.

Inwestowanie w IPO wiąże się z ryzykiem i ma charakter spekulacyjny. Dlatego przed podjęciem decyzji inwestycyjnej należy zawsze rozważyć swój plan inwestycyjny. Ceny IPO są szacunkowe i nierzadko zdarza się, że cena akcji na koniec pierwszego dnia notowań na rynku po IPO jest znacznie niższa lub wyższa od ceny IPO. Niektórzy inwestorzy mogą wstrzymać się z inwestycją w IPO, aby sprawdzić, jak radzą sobie spółki w pierwszych dniach lub miesiącach obecności na rynku i lepiej określić ich wartość.

Inwestowanie w IPO za pośrednictwem DEGIRO

W DEGIRO można inwestować w IPO po rozpoczęciu ich notowań na rynku. W sekcji agenda na platformie znajduje się zakładka IPO, w której można znaleźć IPO z przeszłości lub te, które rozpoczną się dzisiaj. Można również śledzić nadchodzące IPO w wiadomościach lub sprawdzić nasz blog, aby dowiedzieć się o niektórych z najbardziej oczekiwanych IPO w 2022 roku.

W niektórych przypadkach jesteśmy w stanie zaoferować naszym inwestorom możliwość udziału w niektórych amerykańskich IPO. W takim przypadku poinformujemy Państwa za pomocą wiadomości zawierającej szczegółowe informacje o IPO oraz instrukcje dotyczące sposobu zapisywania się u inwestora.

Otwórz konto

Informacje zawarte w tym artykule nie mają charakteru doradczego, ani też nie mają na celu rekomendowania jakichkolwiek inwestycji. Należy pamiętać, że od czasu powstania artykułu fakty mogły ulec zmianie. Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Można stracić (część) depozytu. Radzimy inwestować tylko w produkty finansowe, które odpowiadają Państwa wiedzy i doświadczeniu.

Ostatnia lekcja

backtotop

Zacznij inwestować dziś

Sprawdź, dlaczego 2 miliony klientów wybrało naszą platformę inwestycyjną.

Otwórz bezpłatne konto teraz

Uwaga: Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Możesz stracić (część) swojego depozytu. Radzimy inwestować jedynie w te produkty, które są zgodne z Twoją wiedzą i doświadczeniem.

Uwaga:
Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Możesz stracić (część) swojego depozytu. Radzimy inwestować jedynie w te produkty, które są zgodne z Twoją wiedzą i doświadczeniem.