Produkty strukturyzowane

Produkty strukturyzowane to szeroka kategoria instrumentów finansowych, które mogą być wykorzystywane przez inwestorów w celu czerpania korzyści ze zmian cen niektórych aktywów bazowych, często tylko przy stosunkowo niewielkiej inwestycji. Przykładami produktów strukturyzowanych są turbo, warranty i certyfikaty i inne. Dzięki tym produktom można osiągnąć wysoki zwrot, ale często towarzyszą temu wysokie koszty i wysokie ryzyko. Produkty strukturyzowane są generalnie emitowane przez duże instytucje finansowe, takie jak Goldman Sachs i BNP Paribas. Za pośrednictwem naszej platformy masz możliwość handlu turbos, certyfikatami, warrantami i innymi produktami strukturyzowanymi.

Cechy produktów strukturyzowanych

Różne produkty strukturyzowane mogą mieć różne cechy. Podczas gdy warranty są bardziej podobne do opcji, turbo i certyfikaty nie. Produkty strukturyzowane można wykorzystać do reagowania na wzrost lub spadek aktywów bazowych. Przykładami popularnych wartości bazowych są poszczególne akcje, indeksy, towary lub pary walutowe. Czy spodziewasz się wzrostu ceny? Możesz kupić tak zwany długi produkt. Z drugiej strony, mając krótką pozycję, zyskujesz na obniżce ceny. Wiele produktów strukturalnych ma wbudowaną dźwignię. Dźwignia strukturyzowanego produktu wskazuje procent, o jaki wartość produktu będzie się zmieniać, jeśli instrument bazowy przesunie się o 1%. Na przykład poziom dźwigni wynoszący 5 oznacza, że ​​jeśli instrument bazowy porusza się o 1%, produkt porusza się o 5%.

Jak wspomniano, produkty strukturyzowane, takie jak turbo i warranty, są emitowane przez stronę trzecią, która zazwyczaj jest bankiem. Bank generuje przychody z tych produktów, obciążając koszty finansowania w formie odsetek. Ponadto brokerzy często pobierają opłaty transakcyjne za tego rodzaju produkty.

Data wygaśnięcia

Produkty strukturyzowane mogą mieć daty ważności. Produkty strukturyzowane są zazwyczaj rozliczane fizycznie, a niektóre są rozliczane gotówkowo w dniu wygaśnięcia. Oznacza to, że otrzymujesz gotówkę lub aktywa bazowe, w zależności od tego, czy produkt nadal ma wartość po wygaśnięciu. Po wygaśnięciu emitent ustala, czy pozostała wartość. Jeśli tak, jest to wypłacane inwestorowi.

Produkt można usunąć z rynku przed datą ważności. Powodem tego może być brak rynku (brak kupujących i sprzedających) dla określonego produktu. Na przykład w przypadku turbo i może się to zdarzyć również wtedy, gdy osiągnięty został poziom eliminacji produktu.

Poziom knock-out

Niektóre produkty strukturyzowane, takie jak turbo lub certyfikaty, mają poziom „knock-out”. Gdy cena instrumentu bazowego spadnie poniżej poziomu finansowania, który jest kwotą instrumentu bazowego finansowanego przez emitenta, emitent nie może już w pełni odzyskać inwestycji. Dlatego te strukturyzowane produkty mają wbudowany stop-loss, który jest również określany jako poziom eliminacji. Po osiągnięciu tego z góry określonego limitu produkt zostaje automatycznie zakończony. Oznacza to, że produkt jest usuwany z rynku i przestaje handlować. Następnie emitent ustali, czy pozostała wartość, która zostanie wypłacona inwestorowi. Może być również tak, że wartość wynosi zero w momencie osiągnięcia poziomu eliminacji. Na przykład w przypadku turbo ma to miejsce, gdy poziom eliminacji i poziom finansowania są równe. Im poziom finansowania jest bliższy cenie instrumentu bazowego, tym większa jest dźwignia finansowa.

Produkty o poziomie eliminacji często mają również współczynnik. Współczynnik pokazuje, ile produktów trzeba kupić, aby śledzić jeden element aktywów bazowych. Na przykład, jeśli masz 1 turbo w swoim portfelu na Royal Dutch Shell ze współczynnikiem 10, inwestujesz 0,1 razy w akcję bazową (Royal Dutch Shell).

Wiedz w co inwestujesz

Wszystkie strukturyzowane produkty posiadają dokument zawierający kluczowe informacje (KID). Ten trzystronicowy dokument opisujący cechy, ryzyko i koszty produktu. Wszystkie te elementy mogą się różnić w zależności od produktu. Na przykład koszt długiej pozycji stanowi połączenie opłat transakcyjnych pobieranych przez brokera i kosztów finansowania emitenta. Przychody i koszty finansowe są obliczane przez emitenta z tytułu finansowania (przychody z tytułu krótkich produktów i koszty z tytułu długich produktów). Koszty finansowania można znaleźć w KID. Opłaty transakcyjne pobierane przez brokera w celu handlu produktem można znaleźć w harmonogramie opłat brokera.

Należy pamiętać, że produkty strukturyzowane są przedmiotem obrotu giełdowego. Na giełdzie może występować luka w spreadzie kupna-sprzedaży (cena, po której kupujesz lub sprzedajesz produkt strukturyzowany). Ponieważ nie możesz stracić więcej pieniędzy niż zainwestowałeś w te produkty, emitent może dokonać dodatkowej rezerwacji na wypadek, gdy produkt zostanie rozliczony poniżej poziomu finansowania. Nazywa się to premią za ryzyko i jest wliczone w cenę produktu.

W przypadku produktów strukturyzowanych maksymalna możliwa do poniesienia strata to początkowo zainwestowana kwota. Do ryzyk związanych z inwestowaniem w produkty strukturyzowane należy ryzyko płynności, ryzyko rynkowe i ryzyko kontrahenta. Aby uzyskać więcej informacji na temat tych zagrożeń, odwiedź tę stronę.

Informacje w tym artykule nie zostały napisane w celach doradczych ani nie mają na celu rekomendowania żadnych inwestycji. Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Możesz stracić (część) swojego depozytu. Radzimy inwestować tylko w produkty finansowe dopasowane do twojej wiedzy i doświadczenia.

backtotop

Uwaga: Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Możesz stracić (część) swojego depozytu. Radzimy inwestować jedynie w te produkty, które są zgodne z Twoją wiedzą i doświadczeniem.

Uwaga:
Inwestowanie wiąże się z ryzykiem. Możesz stracić (część) swojego depozytu. Radzimy inwestować jedynie w te produkty, które są zgodne z Twoją wiedzą i doświadczeniem.